گروه نرم افزاری ارکام
031-33463006 031-33463006

نرم افزار طراحی در و پنجره -آموزشی محیط ترسیم

محیط ترسیم نرم افزار طراحی در و پنجره

در محیط ترسیم نرم افزار طراحی در و پنجره ۴ نوار موجود است، ۲ نوار در بالای محیط طراحی و ۲ نوار در سمت چپ محیط طراحی گنجانده شده است.اولین قدم در محیط طراحی در و پنجره زدن دکمه شکل جدید است . با فشار دادن دکمه ی شکل جدید برنامه یک شکل ترسیم می کند که قدم به قدم می بایست این شکل را تکمیل کنید.

tarsim ercom2000

محیط طراحی نرم افزار در و پنجره

با زدن دکمه ی شکل جدید اشاره گر موس جهت وارد کردن مقدار عرض به گزینه عرض پرش می کند  و با فشار دادن دکمه ی اینتر صفحه کلید ، اشاره گر موس جهت وارد کردن مقدار ارتفاع به گزینه ارتفاع پرش می کند.

نکته : واحد سنجش طول در برنامه بر حسب میلیمتر و واحد اندازی گیری وزن بر حسب گرم می باشد.

بعد از وارد کردن طول و عرض پنجره نوبت به انتخاب سری پروفیل می باشد، که از قسمت سمت چپ برنامه از منوی سری های تولیدات این کار انجام می شود.

پس از انتخاب سری ، نوع پروفیل فریم از قسمت پروفیل های فریم قابل انتخاب می باشد.

بعد از انتخاب کردن فریم می توانید لنگه و حالت بازشو مورد نظر را از نوار ابزار سمت چپ انتخاب و بر روی شکل اعمال کنید. در صورتی که اشاره گر موس را بروی هر گزینه نگه دارید نام حالت بازشو نمایش داده میشود . از حالت های بازشو در صورتی میتوانیم استفاده کنیم که در قسمت سری تولیدات سری بازشو انتخاب شده باشد نه ریلی و … .

نکته : منوی سمت چپ برنامه منویی است که بسته به محل کلیک کردن در برنامه عوض شده تا بتوانیم مشخصات محل کلیک شده را انتخاب کنیم ، به طور مثال در صورت کلیک یا طراحی لنگه میتوانیم تنظیمات لنگه ، یراق ، شیشه و … را انتخاب کنیم ، در صورت طراحی مولیون به تنظیمات مولیون و در صورت تنظیم پروفیل های کمکی نظیر کوپلینگ،لوله،روکوب و … به منویی جهت تنظیم هر پروفیل میرویم .  به تصاویر زیر دقت کنید .

lft menu ercom2000

منوهای سمت چپ نرم افزار طراحی در و پنجره

منوی تنظیم لنگه و متعلقات (تصویر سمت چپ شکل)

منوی تنظیم مولیون (تصویر وسط شکل)

منوی تنظمیم پروفیل لوله (تصویر مت راست شکل)

پس از انتخاب حالت بازشو و اعمال شدن آن بر روی شکل در نوار منوی سمت چپ می توانید نوع  لنگه ، نوع رنگ لنگه ، شیشه ، نوع زهوار ، نوع یراق، نوع دستگیره و لولا  را انتخاب کنید.

sash ercom2000

طراحی نرم افزار ercom

طراحی اشکال بازشو

جهت انتخاب حالت های بازشو  در نرم افزار طراحی در و پنجره می توانید از نوار ابزار سمت چپ برنامه استفاده کنید. برای انجام این کار ابتدا بر روی حالت باز شوی مورد نظر یکبار کلیک کرده پس از انتخاب آن حالت بازشو و تغییر علامت موس به حالت بازشو انتخاب شده، موس را بر روی شکل برده و یکبار کلیک می کنید.

left tools ercom2000

نوار ابزار

حالتهای بازشو موجود در این نوار منو به ترتیب از بالا عبارتند از :

حالت بازشو تک حالته

حالت بازشو دو حالته

حالت از بالا بازشو

حالت دو لنگه بازشو ثابت

حالت فولکس واگنی

حالت فولکی واگنی ثابت

حالت محوری

حالت آکاردئونی

حالت شیشه ثابت

طراحی پانل

طراحی توری

طرحی فریم کمکی (روکوب)

 

طراحی اشکال ریلی

جهت طراحی اشکال ریلی پس از ایجاد شکل جدید می بایست ابتدا از لیست سری های تولیدات  سری ریلی را انتخاب کنید. با انتخاب سری ریلی منویی در پایین برنامه ظاهر می شود که می توانید از بین حالتهای موجود حالت ریلی مورد نظر را انتخاب کنید، بر روی شکل کلیک کنید و سپس دکمه ثبت کن را فشار دهید.

sliding ercom2000

طراحی پنجره ریلی نرم افزار در و پنجره

طراحی مولیون(سپری) در نرم افزار طراحی در و پنجره

جهت طراحی مولیون ها می توانید از نوار ابزار بالای برنامه استفاده کنید. در صورتی که بخواهید داخل فریم طراحی کنید می بایست ابتدا شیشه و لنگه از روی شکل حذف شوند که برای اینکار می توانید از گزینه علامت “دست ” استفاده کنید(در صورتی که لنگه و شیشه در شکل قابل مشاهده باشند امکان طراحی مولیون داخل فریم نداریم که برای فعال کردن آنها می بایست از علامت ” دست ” استفاده کنید.

molion ercom2000

طراحی مولیون

جهت طراحی مولیون عمودی و افقی از گزینه مولیون عمودی و افقی می توانید استفاده کنید. در صورتی که بخواهید در بین مولیون ها، مولیون طراحی کنید می بایست از گزینه مولیون نصف استفاده کنید.

جهت تغییر نوع مولیون ها می توانید از نوار منویی که پس از طراحی مولیون ها در سمت چپ برنامه ظاهر می شود از قسمت نوع پروفیل مولیون  استفاده کنید.

جهت تنظیم فاصله مولیون بایستی از گزینه فاصله از چپ یا بالا استفاده کنید . در صورتی که عدد مثبت باشد فاصله در جهت موافق و در صورتی که عدد منفی وارد شده باشد فاصله در جهت مخالف حساب می شود.

جهت پاک کردن مولیون ها می بایست بر روی آنها کلیک راست کرده و گزینه پاک کن را انتخاب کنید.

molion2 ercom2000

منوی کلیک راست مولیون

جهت تنظیم کردن راحتر مولیون ها (وسط قراردادن مولیون ها و تقسیم کردن هم اندازه انها ) می توانید برروی مولیون کلیک راست کرده و از گزینه های موجود در منوی کلیک راست استفاده کنید.

طراحی مولیون داخل سش (سپری داخل لنگه):

molionsash ercom2000

مولیون داخل ساش نرم افزار طراحی در و پنجره

جهت طراحی مولیون هایی که داخل لنگه استفاده می شوند، می توانید از گزینه ی مولیون داخل سش موجود در نوار ابزار بالای برنامه استفاده کنید.

طراحی چند پنجره در یک شکل:

به کمک ابزار یونیت کمکی میتوانید چند یونیت در یک شکل طراحی کنید ، اشکالی مانند

طرح های زیر  :

tarkibi ercom2000

طراحی اشکال ترکیبی

برای طراحی چند یونیت در یک شکل می توانید از گزینه ی اتصالی عمودی و اتصالی افقی نوار ابزار بالای برنامه استفاده کنید. گزینه اتصال عمودی و افقی در صورتی فعال میشوند که همانند مولیون، لنگه و شیشه در شکل حذف شده باشد (علامت دست).

tarkibi2 ercom2000

طراحی یونیت کمکی نرم افزار در و پنجره

نکته : دقت شود که سری تولیدات تمامی یونیت ها در یک شکل می بایست یکسان باشد. در صورت که نیازی به استفاده از چندین سری مختلف پروفیل در یک شکل را دارید با شرکت تماس حاصل فرمایید .

تنظیم فاصله پنجره های کمکی :

اگر در ترسیم یونیت های کمکی دقت کرده باشید همیشه یونیت اضافه عمودی در سمت راست بالای شکل فعال و یونیت افقی در پایین سمت چپ شکل فعال قرار میگیرد . برای تنظین فاصله دلخواه میبایست بر روی یونیت کمکی کلیک کنید تا به رنگ قرمز در بیاید و سپس بر روی فریم آن کلیک راست کنید و گزینه پروفیل اتصالی  را انتخاب کنید، در منوی سمت چپ ظاهر شده پایین این منو  میتوانید پنجره کمکی را در جای مورد نظر خودش قرار دهید ، اگر به گزینه های این قسمت دقت کنید بیانگر نحوه کار هستند . دقت شود برای تنظیم هر یونیت باید بر روی فریم همان یونیت کلیک راست کنید .

komaki3 ercom2000

تنظیم فاصله یونیت کمکی نرم افزار در و پنجره

komaki4 ercom2000

تنظیم فصله یونیت های کمکی نرم افزار در و پنجره

طراحی اشکال با زوایای خاص :

برای ایجاد تغییر در زوایای اشکال می توانید بروی شکل راست کلیک کرده  و گزینه ی تنظیمات گوشه را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه برنامه یک نوار منو در سمت چپ تنظیم زوایای شکل ایجاد می کند. در این نوار برنامه چهار گوشه را می دهد :

  • گوشه چپ بالا
  • گوشه راست بالا
  • گوشه چپ پایین
  • گوشه راست پایین

با وارد کردن مقدار عرض و ارتفاع و حالت شکستگی می توانید گوشه مورد نظر را تنظیم کنید.

zavie ercom2000

ترسیم زاویه نرم افزار در و پنجره

طراحی پروفیل های اتصالی:

جهت طراحی پروفیل های اتصالی مانند لوله و کوپلینگ در نرم افزار طراحی در و پنجره می بایست از بین یونیت های موجود یونیت مورد نظر را فعال کنید( جهت فعال کردن یونیت کافیست برروی آن یکبار کلیک کنید).یونیت فعال یونیتی است که در حاشیه آن خط قرمز رنگ فعال شود. برروی یونیت فعال کلیک راست کرده و گزینه ی پروفیلهای اتصالی را فعال کنید. در نوار ابزار ظاهر شده چهار جهت وجود دارد :

پروفیل اتصالی بالا

پروفیل اتصالی چپ

پروفیل اتصالی راست

پروفیل اتصالی پایین

هر سمتی از پنجره را که بخواهید در آن سمت لوله یا کوپلینگ فعال شود را انتخاب  کنید. سپس نوع پروفیل اتصالی را از لیست بازشو انتخاب کنید و سپس دکمه ی فعال کردن را انتخاب  کنید.

etesali ercom2000

پروفیل کوپلینگ نرم افزار طراحی در و پنجره

طراحی فریم کمکی – روکوب:

rokob ercom2000

طراحی فریم کمکی نرم افزار طراحی در و پنجره

جهت طراحی فریم کمکی برروی شکل فعال کلیک کرده و گزینه فریم کمکی را انتخاب کنید. از نوار ظاهر شده ابتدا نوع روکوبرا انتخاب کنید و سپس در هر جهتی که لازم باشد آن را جهت را فعال کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به شرکت همیار سیستم می باشد CopyRight 2017